Salah Menang Anugerah Pemain Terbaik Afrika

614

Penyerang Liverpool dan Mesir, Mohamed Salah memenangi Anugerah Pemain Bola Sepak Afrika BBC yang berprestij buat kali kedua berturut-turut.

“Ia adalah satu perasaan yang hebat untuk menang sekali lagi. Saya gembira dan saya mahu memenanginya juga tahun depan!,” katanya.

Pemain berusia 26 tahun itu, yang mengalahkan Medhi Benatia, Kalidou Koulibaly, Sadio Mane dan Thomas Partey untuk anugerah tersebut, menjadi pemain kedua selepas Jay-Jay Okocha memenanginya dua tahun lalu.

Salah menjaringkan 44 gol dalam 52 perlawanan untuk musim lalu Liverpool dan yang pertama di Merseyside selepas menyertai mereka dari Roma serta membantu mereka untuk mencapai final Liga Juara-Juara.

Prestasi kelabnya terus berlanjutan musim ini dengan menang melawan Napoli pada hari Selasa menyaksikan kelab itu ke Liga Juara.

“Terdapat banyak momen yang baik pada tahun 2018,” katanya.

“Saya menjaringkan gol dan membantu pasukan untuk mendapatkan mata yang lebih tinggi daripada liga. Itu selalu perasaan yang hebat. ”

Salah juga menjaringkan dua gol untuk Mesir di Piala Dunia di Rusia.

Terdahulu pada 2018, Salah memenangi dua anugerah pada Liga Inggeris, Pemain Terbaik dan Pemain Bola Sepak Terbaik Tahun Ini.

Salah juga memenangi Pemain Terbaik CAF Tahun 2017 dan merupakan antara 10 calon untuk anugerah 2018 yang akan diumumkan pada Januari.