Pemimpin Pembangkang Bangladesh Ditemui Mati

156

Seorang pemimpin daerah parti pembangkang utama Bangladesh yang datang ke ibu negara untuk mendapatkan pencalonannya bagi bersaing pada pilihan raya umum bulan Disember, ditemui mati.

Ia didakwa terbunuh selepas ditangkap oleh polis, media tempatan melaporkan Khamis.

Abu Bakar Abu, 58, (gambar) naib presiden unit daerah Jashore Parti Nasionalis Bangladesh (BNP), tiba di Dhaka untuk menghadiri temuduga pencalonannya dan hilang dari hotelnya empat hari lalu.

Tubuhnya ditemui Selasa terapung di Sungai Buriganga dekat ibukota, agensi berita tempatan Bdnews24.com melaporkan, mengutip seorang pegawai polis.

“Tubuh telah hampir reput. Ada baju dan baju tidur di badan. Anak saudaranya mengenalinya sebagai Abu Bakar Abu, “kata pegawai itu.

Saudara-mara Abu berkata sesetengah orang yang mendakwa sebagai penculik telah menelefon mereka lebih awal dan menuntut wang tebusan. Mereka membayar US $ 2,025 tetapi dia tidak dibebaskan, laporan itu menambah.

Mangsa telah dipilih sebagai pengerusi Majidpur union council di Jashore empat kali.

BNP mendakwa pada sidang akhbar Khamis bahawa polis telah mengambil Abu dari hotelnya dan membunuhnya secara brutal sebelum membuang mayatnya di sungai.

Mereka juga mendakwa bahawa sejak beberapa hari yang lalu, beberapa pemimpin dan aktivis mereka telah dijemput oleh polis untuk menyemai rasa takut di kalangan anggota parti pembangkang sebelum pilihan raya.