Jangan Buat Ujikaji Sendiri!

1388
PantherMedia 906049

Oleh : Dr Suhazeli Abdullah

Ramai pulak pesakit kencing manis hari ni nak buat ujikaji sendiri. Dah lah masa sebelum puasa paras gula macam ‘yoyo’, kejap turun, kejap naik. Masa dia sihat, dia dok makan ubat. Masa dia rasa berat badan baru dia makan.

Sorang Mak Hajah, dia mengaku tak ambik semua ubat kencing manis dan darah tinggi sejak awal puasa lagi. Alasannya dia baru saje jumpa bomoh tersohor supaya amalkan minum air rebusan akar kayu yang dibancuh oleh beliau. “Ubat hospital banyak kimia dan rosakkan buah pinggang”, tambah beliau dengan yakin pada bomoh tersohor tu.

Aku geleng kepala… kesian Mak Hajah ni, bacaan gula hari ni 28.3 mmol, BP pulak 160/100.”Mak Hajah kena buka puasa dah ni, bahaya!” Aku pujuk supaya ikut arahan, mujur dia setuju. Lihat bacaan gula mencanak lagu tu baru dia ngaku dan nyesal… ujikaji mak cik dok jadi rupenya.

Seorang lagi Pak Cik hanya makan ubat sekali sahaja waktu berbuka, sedangkan ubat kencing manis tu kena makan dua kali sehari. Dia kata nak test, “Puase Ramadhan kang kita tak makang banyok, Jadi gula akang turunlah doktor!” Yakinnya ujikaji dia.

“Nah, tengok ni Pak Cik, bacaan gula naik 17.2 mmol. Dah lah ambil nekbat masa berbuka, lepas terawih baham bubur caca, sahur baham nasi sepinggang mumbu, naiklah gula ni Pak Cik weih.” Ujarku dengan nada merintih.

Lain kali jangan buat ujikaji sendiri, jika nak buat apa-apa perubahan tabiat makan sewaktu puasa ni, saya senantiasa bersedia diklinik ni.